شهر جرموک ارمنستان
نوشته شده توسط : badsa

شهر جرموک ارمنستان

شهر جرموک ارمنستان در جنوب ارمنستان و  در استان وایوتس‌جور واقع شده‌است. این شهر در ۵۳ کیلومتری شرق یغگنادزور، مرکز استان قرار گرفته است. جرموک شهری زیبا در جنوب ارمنستان، سرشار از چشمه های آب گرم معدنی است. آب و هوای مطبوع، طبیعت چشم نواز و خواص درمانی آبهای گرم چشمه های جرموک ارمنستان، این محل را به یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان تبدیل کرده است.

 

 

تصویری از جاذبه های شهر جرموک ارمنستان 

تصویری از جاذبه های شهر جرموک

استخرها، آبشارها، دریاچه های مصنوعی و چشمه های آب معدنی این شهر که در طول تاریخ تفرج گاه شاه و امپراتور و تزار و رئیس حزب بود، امروز به روی مردم باز شده و یکی از جاذبه های اصلی گردشگری کشور ارمنستان را تشکیل داده است.

تاریخچه شهر جرموک ارمنستان

با وجود آن که نام جرموک نخستین بار در سده سیزدهم میلادی توسط مورخی به نام استپانوس اوربلیان ذکر شده، اما کشف آثاری باقی مانده از یک قلعه و چند آبنما متعلق به قرن هشتم میلادی، ثابت کرد که تمدن در طبیعت زیبا و در کنار چشمه های آب گرم جرموک، سابقه ای بسیار طولانی تر از این دارد. شهر جرموک به عنوان بخشی از استان وایُتس جور ارمنستان در فاصله قرون ۱۰ و ۱۳ میلادی، بخشی از قلمرو پادشاهی سیونیک بود. شاهان و شاهزادگان و درباریان این سلسله، به چشمه های آب گرم شهر جرموک علاقه مند بودند و بدین سبب، با احداث استخرها و حوضچه های آب گرم در جرموک، تفرجگاهی برای خود ساختند.

 

آب گرم شهر شهر جرموک ارمنستان 

آب گرم شهر شهر جرموک

فاصله میان قرون ۱۵ تا ۱۷ میلادی، بدترین روزهای زندگی شهر زیبای جرموک بود. این شهر در آن روزگار به بخشی از میدان جنگ ایران و عثمانی تبدیل شد. بسیاری از شهرها در این سلسله جنگ های طولانی ویران شدند و مردم از ترس جنگ و غارت به جایی دیگر گریختند.

در قرن نوزدهم میلادی و در پی جنگ های ایران و روسیه، شهر زیبای جرموک به دست امپراتوری تزاری روسیه افتاد. در این روزگار و در اثر حمایت های اقتصادی و سیاسی امپراتوری روسیه، جرموک به سرعت شروع به رشد و ترقی کرد. ابتدا محققان و دانشمندان روس به این منطقه فرستاده شدند تا پیرامون آبهای معدنی جرموک پژوهش کنند. در سال ۱۸۶۰، حوضچه ها واستخرهای آبگرم به جا مانده از روزگار پادشاهی سیونیک، بازسازی شدند. این استخرها با نام استخرهای پریستاو، امروز به عنوان آثار تاریخی شناخته می شوند.

موقعیت جغرافیایی شهر جرموک ارمنستان

شهر زیبا و توریستی جرموک در فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان پایتخت کشور ارمنستان واقع شده است. این شهر با چشمه های آبگرمش، بر ارتفاع ۲۰۸۰ متری سطح دریا، در میان کوه های وایتس جور و جنگل های انبوه، و در دشتی در گلوگاه رود آرپا قرار دارد. فاصله ۱۷۰ کیلومتری این شهر با ایروان پایتخت ارمنستان را می توان در کمتر از سه ساعت با خودرو پیمود. مسیری که نیمی از آن از جنگل ها و نیمی دیگر از کوهستان های زیبای ارمنستان می گذرد.

 

تصویری از آبشار شهر جرموک ارمنستان 

تصویری از آبشار شهر جرموک

شهر جرموک با جمعیتی حدود پنج هزار نفر، از شمال به کوه های واردنیس و از جنوب به منطقه وایک محدود می شود. ارتفاع کوه های اطراف شهر جرموک ارمنستان به ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ متر می رسد؛ این کوه ها، همه با جنگل های سبز و مزارع آلپی پوشیده شده اند.

جاذبه های شهر جرموک ارمنستان

  • مرکز آبدرمانی جرموک
  • استخرهای تاریخی پریستاو
  • مرکز توانبخشی و آبدرمانی جرموک
  • گالری آب معدنی طبیعی جرموک
  • پل زیبای جرموک بر رود آرپا
  • مجسمه تاریخی و آبنمای کوچک آن
  • یادمان جنگ قره باغ میان ارمنستان و آذربایجان

تنها بخشی از زیبایی های شهر توریستی جرموک را تشکیل می دهند.

چطور به شهر جرموک ارمنستان برویم؟

  • با حمل‌ونقل عمومی :
    اتوبوس‌های تهران ایروان، به صورت مرتب از پایانه غرب حرکت می‌کنند. برای رفتن به جرموک، یا باید در میانه‌ی راه و در شهر وایک از اتوبوس پیاده شوید و از وایک یک خودرو به مقصد جرموک کرایه کنید. یا اینکه به ایروان بروید و از آنجا سوار ون‌هایی شوید که به جرموک می‌روند.
  • با خودروی شخصی:
    در مسیر نوردوز به ایروان، در میانه‌ی راه و بعد از حدود ۲۳۰ کیلومتر به ساراوان می‌رسید، پنج کیلومتر بعد از ساراوان، به سمت شرق بپیچید، بعد از حدود ۳۰ کیلومتر به جرموک خواهید رسید.

امیدواریم این مطلب در سفر به شهر ایروان برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به شهر ایروان و کشور ارمنستان را دارید،برای رزرو تور ارمنستان با ما در تماس باشید.

منبع : شهر جرموک ارمنستان





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: